Tüketiciler
Birliği Yönetim Kurulu üyesi Ayhan Tekin, çevrimiçi alışverişlerde gerçekleşen
ayıplı mal satışlarından tüketiciler kadar kargo şirketlerinin de sorumlu
olduğunu belirtti.
Tüketiciler Birliği Yönetim Kurulu üyesi ve Konya Şube Başkan Vekili Ayhan
Tekin, ülkemizdeki internet kullanımının nüfusun %60’ına ulaştığını ve bu
kullanıcıların 15-20 milyon kadarının çevrimiçi alışveriş yöntemini
kullandığını belirtti. Çevrimiçi alışveriş yapanların %80’inin alışverişler
sırasında mağduriyet yaşadığını belirten Tekin, en fazla mağduriyetin cep
telefonu, ilaç ve kozmetik ürün alışverişlerinde yaşandığını açıkladı.
Kargo
şirketlerinin de satıcılar kadar ayıplı mallar üzerinde sorumluluğu bulunduğunu
belirten Tekin, ‘’Bu ürünlerin, bir yerden bir yere nakil vasıta araçlarıyla
aktarılması sağlanıyor. Bunu da kargo firmaları yapıyor. Bu kargo firmalarının
da tabii ki bu ürünlerin ayıplı olmasında sorumluluğu var. Tüketici
Kanunu’na göre bir ürünü sağlayan, aktaran, dağıtımını sağlayan bütün
firmalar birbirlerine kefiller ve dolayısıyla kargo firmaları da bu ürünlerle
ilgili ayıptan sorumludurlar.’’ dedi.
Ayhan
Tekin, çevrimiçi alışveriş gerçekleştiren kullanıcıların, ürün teslimi
sırasında paketi kargo görevlisine açtırarak ürünün ayıplı olup olmadığını
kontrol etmeleri konusunda uyarıda bulundu ve ‘’Kargo firması, bundan imtina
ediyorsa ve bizim de bu ürüne ihtiyacımız varsa ‘teslim aldım bölümü’ne ‘ürün
kontrol edilmeden alınmıştır’ diye ibare düşüp, imzalayabilir. Bu şekilde,
ürünü kontrol dışında teslim aldığını ispatlayabilir.’’ dedi.
Çevrimiçi
alışveriş yapan tüketicilerin ürünün ayıplı olması, verilen sipariş yerine
farklı ürün gelmesi veya koşulsuz cayma hakkını kullanmak istemesi halinde
ürünü iade etme hakkı bulunduğunu hatırlatan Tekin, ‘’Bu cayma bildiriminin,
iadeli taahhütlü olarak firmaya bildirilmesi daha uygun olur. Dolayısıyla
burada önemli olan, cayma bildiriminin yapılacağı adresin, firmanın gerçek
adresi olup, olmadığıdır. ‘Ticaret Kanunu’nda internetten de dahi olsa
firmaların adresleri, künyeleri yazılması gerekiyor; ama kötü niyetli firmalar,
web sayfalarında bu bilgileri yazmıyor veya olmayan adresi yazıyorlar. Bu
durumda, muhatap bulamazlarsa taleplerini kargo firmasından yapabilirler; çünkü
kargo şirketleri, bu firmayla ticari ilişki içindedir. Para alacak, fatura
kesecektir. O nedenle mutlaka adresi vardır. Kargo şirketi, firmanın gerçek
adresini vermekten imtina ediyor veya gizliyorsa. O takdirde tüketici, bütün haklarını
kargo şirketinden talep etmek için hukuki yollara başvurabilir.’’ dedi.
Tüketicilerin
ürünü iade etmek için 14 günlük başvuru hakkı olduğunu hatırlatan Tekin,
‘’Cayma bildirimiyle ilgili firmanın web sayfasında bulunması gereken
bilgilerde eksiklik varsa bu durum, ayıbın, hileyle gizlenmesini ortaya koyar
ve burada zaman aşımı yoktur. 14 günlük süreye tüketicimiz bağlı değildir;
çünkü firma, kötü niyetlidir. 14 günlük süre, iyi niyetli firmalar içindir. Bu
14 günlük süre ise ürünün teslim alındığı günden itibaren başlar.’’ dedi.
Herhangi
bir mağduriyet durumunda tüketicilerin başvurabileceği kurumlar hakkında da
konuşan Tekin, fiyatı 4 bin 570 TL’ye kadarsa kaymakamlıklardaki tüketici hakem
heyetine, 4 bin 570 ile 6 bin 860 TL arasındaysa bilim, Sanayi ve Teknoloji İl
Müdürlüklerindeki il tüketici hakem heyetine, 6 bin 860 TL’nin de üzerindeyse
tüketici mahkemelerine ya da asliye hukuk mahkemelerine başvurulabileceğini
söyledi.
Yorumlar
Yorum Gönder